Jan Frederik Groot – Landschap of Schilderij.

English

Jan Frederik Groot

Welke betrekking hebben de schilderijen van Marian Plug tot het landschap?

Voor Marian Plug is het landschap een aanleiding om een schilderij te maken. Daarbij staat het afbeelden van dat landschap niet op de eerste plaats. Het doek ontstaat volledig in de studio, zonder schetsen, zonder dia’s, zonder polaroids, kortom zonder de hulp van afbeeldingen van ‘echte’ landschappen. Marian Plug schildert geconcentreerd en bij elke penseelstreek gaat het om het oplossen van de schilderkunstige problemen die het vlak oproept.

Terwijl Marian Plug schildert is zij zich volledig bewust van het verhaal van de moderne schilderkunst, waarin de kwaliteiten van het medium zelf nauwkeurig onderzocht worden. In dat verhaal was er niet langer plaats voor representatie, het medium keek niet meer uit op een andere wereld, het schilderij als medium werd doelbewust afgebroken.

Het is het verhaal van een medium dat alleen nog maar naar zichzelf wilde verwijzen en daarmee door het ontbreken van elke bemiddelende functie feitelijk ophield te bestaan.

Dat is het verhaal waar het werk van Marian Plug op voortbouwt en waar het tegelijkertijd een inversie van is. De opvattingen van de moderne schilderkunst zijn voor haar een vertrekpunt. Nergens verhult zij de opvatting dat het schilderij een tweedimensionaal vlak met verf erop is en ook de toeschouwer kan onmogelijk om die opvatting heen. Maar tegelijkertijd breekt er door dat platte vlak een onderwerp heen, een inhoud zet zich met weerhaken vast in de cognitieve vermogens van de toeschouwer. Marian Plug wendt alle middelen van de schilderkunst aan, om de toeschouwer te verleiden. Het verhaal van het moderne, het onderzoek naar de kwaliteiten van de schilderkunst wordt gebruikt voor die verleiding. Het schilderen heeft de onzekerheid en de onschuld van het experiment verloren. De toeschouwer wordt een weerloos slachtoffer van een fatale schilderkunst.